
Search som vi kender det, har ændret sig
… og det kommer til at ændre sig endnu mere.
Det er der flere grunde til og nogle af dem er:
- Måden søgeresultaterne ser ud på har ændret sig markant. AI er allerede inkorporeret.
- Konkurrencen og klikpriserne på søgeannoncering har været stødt stigende i løbet af de sidste 20 år, og du finder sjældent søgeord med lav konkurrence i dit SEO arbejde.
- Zero click searches står for 60% af alle resultater og det kommer til at stige med AI resultater og brugernes overgang til GPT’erne.
Det betyder også at old school search-taktikker begynder at uddø. Det betyder ikke, at Search er død, snarere tværtimod, men det er tid til at anskue det på en ny måde.

Hvordan PR & Intelligent Search Marketing (PRISM) hjælper dig til at vinde kunderejsen
ChatGPT, Gemini, Perplexity mv. er nye platforme og bare et eksempel på, at flere touch points kommer til og kunderejsen bliver mere kompleks.
Ved at tænke mere holistisk, og binde klassisk PR sammen med SEO, kan vi optimere GPT’ernes forståelse af vores forretning, brand eller produkter. Med PRISM arbejder vi metodisk med at binde eksisterende touch points sammen, på en måde, hvor vi også optimere LLM’erne som touch points i kunderejsen for din forretning.
Earned, owned og paid media genererer interesse, men kan også styrke din forretnings evne til at maksimere effekten af interesse ved at gribe den interesse med synlighed i søgemaskinernes resultater og GPT’ernes svar overfor brugerne uagtet om de er i research mode, afklaringsmode eller ved at tage en beslutning.
Selvom alle marketingdisciplinerne kan indgå i PRISM-arbejdet, så anbefaler vi at komme i gang og få styr på det basale. Få kigget på dit eget indhold, få styr på din AI-relations ved at få tænkt PR og SEO/GEO indsatserne sammen og opnå gratis merværdi i form af synergierne mellem earned og owned media.
P.R.I.S.M. – DIGITAL BRAND POSITIONERING
I en tid hvor fokus i højere og højere grad bliver på målbarhed og ROI, er der mulighed for at gentænke PRs rolle og i samme ombæring tage discipliner fra digital marketing med i strategien, og opnå håndgribelige resultater fra det.
Det kan overordnet set gøres ved at :
- Sikre AI-synlighed (ved hjælp af LLM’ere, fx ChatGPT)
- Dyrke AI-relations og bygge “tillid” fra AIs
- Være konkrete og levere svar som AI genkender som relevante for dets brugere.
Det er altså vigtigt at kunne levere på kendte parametre - på tværs af konventionelle marketing siloer - og nu også til AI som målgruppen.
Kernen i det arbejde og tilgangen kalder vi Public Relations and Intelligent Search Marketing.
PRISM er altså sand “digital brand positionering” og består af en række integrerede strategiske discipliner. Som minimum arbejder vi med brand positionering, tone of voice, PR og SEO/GEO indsatser, men der kan let arbejdes med flere discipliner i tillæg, hvis ambitionsniveauet er højt.
Kort fortalt kan man sige, at PRISM består af følgende:
- Brand positionering: Prøver man at være alt for alle, så ender man med at være ingenting for alle. Det gør sig også gældende overfor LLM’erne bag GPT’erne. Hvad skal du som brand eller virksomhed stå for? Hvem skal du være noget for?
Det er store spørgsmål, som vi skal kunne svare på for at finde løsningen på, hvordan vi får rullet det ud over for LLM’erne.
- Tone of voice: LLM’er er avancerede systemer, men de er bare systemer. Konsistent sprogbrug er med til at skærpe LLM’ernes forståelse af din virksomhed, dit brand og dit produkt og dermed forstå, hvilke prompts I er relevante svar til.
- Struktureret indhold til SEO/GEO: Maskiner kan forvirres og med struktureret indhold på eget website og andre relevante kilder er med til at øge forståelse af din virksomhed, dit brand og dine produkter hos LLM’erne.
- Relevante indhold til SEO/GEO: Ligesom i SEO så gælder EAAT for GEO. Bredde og dybde i eget indhold er med til at øge prioriteringen af dit indhold som kilder til LLM’ernes svar på brugernes prompts
- Relevante afsendere til SEO/GEO: Hvor SEO-algoritmerne afhang af link building for at vurdere troværdighed, er omtale lige så godt, eller endda bedre, for LLM’erne. Her er det at klassiske PR-dyder og klassiske SEO-dyder smelter sammen med AI-relations i arbejdet med at bygge troværdighed og relevans overfor LLM’erne
PRISM består af delelementer, der er kosteffektive og skalérbare, og tilsammen er dette i endnu højere grad tilfældet. Som med så meget AI-relateret, kan man komme længere end før for de samme ressourcer, hvis indsatsernes tænkes rigtigt sammen.
PRISM er kort fortalt ’det bedste af alle verdener’, og samler (til tider) komplekse og siloopdelte discipliner i en enkelt og målrettet løsning og strategi, der skaber værdi på alle relevante parametre for såvel Salgs- og marketingchefen, Kommunikations og PR-chefen, den Digitale Chef og generalisten.
Hvordan hjælper PRISM dig til at vinde i Search?
PRISM hjælper dig med at positionere dit brand, så du ligner en million, når søgemaskiner og LLM’er skal udvælge hvilke resultater de vil vise.
Vi ved fra studier at 44% af alle søgninger på Google er brandede søgninger, og ikke nok med det, ser det også ud til at Google belønner de brands med flest søgninger.
På samme måde gør det sig gældende hos LLM’er at jo flere brand mentions du har fra troværdige ressourcer på nettet, jo større er sandsynligheden for at blive vist i denne type søgninger.
Derfor vil branding og brand positionering spille en stor rolle i forhold til at vinde Search i fremtiden.
Vi anser derfor Search som en slags trickle-down branding. PR for dit brand positioneret på troværdige nyhedsmedier, som øger din globale eksponering på internettet → dette vil betyde en øget mængde brandede søgninger → den øgede mængde brandede søgninger vil blive belønnet, så du pludselig har en lettere tilgængelig på de non-brandede søgninger som leverer




